Het perfecte merklogo symboliseert hetgeen waarvoor jouw onderneming in het leven is geroepen. Een misplaatst logo brengt de gewenste boodschap echter niet over en kan het potentiële succes van een bedrijf in diskrediet brengen. Het is daarom van essentieel belang om uitgebreide aandacht te besteden aan de vormgeving van het merklogo. Om je hierbij te helpen, geven we je een aantal handige tips, om te brainstormen naar een passend concept voor je logo.
Ken het merk
Aangezien het logo centraal staat bij het uitdragen van je merk, moet je ervoor zorgen dat je meer inzicht krijgt in de betekenis ervan. Het logo van een bedrijf moet de beoogde doelgroep en doelmarkt bereiken. Om dit na te streven, probeer in kaart te brengen waar jouw bedrijf, merk en markt over gaan. Ontdek vervolgens wat de merkideologie is en welke inspiraties hierbij komen kijken voor de creatie van het logo. Probeer ook meer te weten te komen over de merkpersoonlijkheid. Is je merk qua toon een ‘zachter’ of juist een stoer merk? Wanneer je deze details hebt verzameld, kan dergelijke informatie als een leidraad dienen bij het ontwerp van je logo.
Het logo maakt een blijvende indruk
Het doel van een logo is dat het een blijvende indruk moet maken op de markt en de klanten. In een oogopslag weet jouw logo gedenkwaardig te zijn en de waarden van je merk te profileren. Een goed ontwerp is gebaseerd op een nieuw concept dat opvalt tussen de concurrenten. Focus je energie dus op wat jouw onderneming uitmuntend maakt!
Een goed logo is schaalbaar
Een fantastisch ontwerp van een logo is gemakkelijk op te schalen. Dit houdt in dat jouw logo makkelijk te gebruiken is voor diverse marketinginspanningen. Denk hierbij aan verschillende soorten media, zoals een applicatie-icoon of een grote banneradvertentie. Kortom, jouw logo moet indrukwekkend overkomen in verschillende formaten en onderdeel kunnen uitmaken van een allesomvattende marketingcampagne.
Geef het logo een prominente plaats
Wanneer je uiteindelijk jouw merklogo hebt vormgegeven, dan is het tijd om hetgeen dat je symboliseert met je logo in de praktijk te brengen. Zorg ervoor dat al je merkmaterialen zijn afgestemd op de lancering van het nieuwe logo. Bedenk verschillende manieren om je logo te vertegenwoordigen, zoals een t-shirt met logo en andere alledaagse objecten die geschikt zijn om je logo te presenteren. Zo geef je jouw onderneming de aandacht die het verdient!